Ny reklameafgift, skal vi juble eller græde?

Regeringen og Enhedslisten blev i dag enige om at indføre et nyt gebyr på husstandsomdelte reklamer. Reklamer Ja Tak er glade for at regeringen og dens støtteparti sætter fokus på at nedbringe mængden af husstandsomdelte reklamer, men vi mener den nye aftale er utilstrækkelig og vi håber meget at regeringen fortsat vil leve op til deres løfte i regeringsgrundlaget om at se på muligheden for at indføre en Reklamer Ja Tak ordning.

Men vi er bekymret for at den nye afgift kan gøre det sværere at lave den nuværende Reklamer Nej Tak ordning om. Med den ny aftale er der kommet et stærkere økonomisk incitament for at bevare den nuværende ordning, men vi håber selvfølgelig at regeringen vil vælge at prioritere de mange miljøfordele, der er ved en aktiv tilvalgsordning.

Indføres en Reklamer Ja Tak ordning viser en undersøgelse fortaget af IUM media at mængden af reklamemodtagende husstande vil falde fra 78% til 40%. Beregninger viser at det vil betyde en reduktion af Danmarks årlige forbrug af nyt papir på 3.9% eller svimlende 54.000 ton. Reklametryksager står i dag for 8,2% af Danmarks papirforbrug og udleder hvert år 258.000 ton CO2. Et tal der vil kunne reduceres med 123.749 ton, hvis regeringen vedtager en ny aktiv tilvalgsordning.

Vi frygter endvidere at det i sidste ende er forbrugerne der kommer til at betale den ny afgift. Reklameafgiften vil næppe reducere reklamemængden særlig meget, og det vil fordyre dagligvarerne for forbrugerne, både for dem der modtager reklamer og dem der vælger dem fra. Hvis Regeringen tilgengæld holder fast i at indføre et Reklamer Ja Tak skilt, kan den både sikre en stor miljøgevinst og sænke prisen på dagligvarer.

Kommentarer

kommentarer